Strategisk storytelling: Fortæl, giv mening og bliv husket
“Cut the crap! Hold op med at sige ting, der hverken er interessante eller betydningsfulde. Stop med at fylde vores æter med salgsgas og tomme slogans. Tiden er kommet til nærvær, menneskelige fortællinger samt indhold, der udfordrer og hjerter, der banker for noget ægte.”
Sådan indleder jeg bogen ’Strategisk storytelling: Fortæl, giv mening og bliv husket’ – en praktisk anvendelig fagbog, der har til hensigt at få dig op ad stolen og ind i en verden, der kan meget mere end regneark, KPI’er, spørgeskemaer, big data og markedsundersøgelser. En verden drevet af purpose, følelser og fremtidssyn. En verden fyldt med mennesker, værdier og vigtige historier.
Og nu vil jeg gerne dele budskabet med dig. Hér på årets Marketing Camp – her på tærsklen til en tid, hvor det i stigende grad er virksomheden med den bedste historie, der vinder konkurrencen om forbrugerens gunst … både i den digitale og den fysiske verden.
Supplér dine tal med historier.
Tal er gode, tal er informerende, og tal er lette at måle og veje. Men tal engagerer ikke – de skaber ikke loyale forbrugere, og de hjælper ikke (nødvendigvis) verden fremad. Derfor bør de ikke stå alene! De skal flankeres af en god, troværdig og ægte fortælling. En fortælling, der bliver delt, skaber samtaler og sælger dit brand.
I dette oplæg får du lov til at møde og opleve nogle andre virkemidler end de, du traditionelt gør brug af. Du får konkrete eksempler på, hvordan andre virksomheder har gjort brug af storytelling for at gøre deres indhold mere levende, nærværende og rammende – og du lærer, hvad storytelling er, hvorfor det virker, og hvordan du anvender det.
Anja Klemp Vilgaard
Storyteller og kommunikationsrådgiverAnja Klemp Vilgaard ejer kommunikationsbureauet Get Ajour, der leverer corporate storytelling til mindre, mellemstore og store virksomheder.
Hun har arbejdet med magasin- og avisudvikling i mere end 20 år og har ledet danske såvel som internationale redaktioner. Anja er certificeret strategisk kommunikationsrådgiver, har studeret i USA og har en kandidatgrad i journalistik fra RUC samt en Master i Redaktionel Ledelse fra Syddansk Universitet.
I løbet af sin karriere har Anja startet flere medier op fra bunden og er velbevandret ud i såvel strategiske overvejelser samt de helt konkrete værktøjer, der gør historier salgbare og til væsentlige kulturbærere i organisationen. Og så er hun forfatter til flere storytellingbøger: ’Fortællingen styrker forretningen’ (2015) – ’Kronborg bag facaden – historier fortalt fra gulvet i danmarkshistorien’ (2020) og ’Strategisk storytelling i praksis – fortæl, giv mening og bliv husket’ (2021).