Marketingchefens guide til leadscoring: Fra strategi til indsatsplan

2024
Øvede

Leadscoring – et fantastisk middel til at arbejde fokuseret med leadgenerering. En metode som, hvis det gøres rigtigt, sikrer at du arbejder aktivt med at nudge kunderne ned gennem købstragten. Og ikke mindst, at du bruger virksomhedens salgs- og marketingressourcer der, hvor de giver allermest værdi.

Leadscoring er desværre også lidt af et buzzword drysset med glimmer. For det lyder besnærende at leads drysser ind, varme og klar til salg. Men leadscoring er ikke et mirakelmiddel. Det kræver en målrettet og seriøs indsats, at opbygge en vellykket indsats, der virker. Og et meget tæt samarbejde mellem salg og marketing.

Mange virksomheder, som kaster sig ud i at arbejde med leadscoring, kommer aldrig rigtigt op på det niveau, hvor de for alvor kan høste frugterne af indsatsen. Simpelthen fordi de ikke har lagt en klar strategi eller en realistisk indsatsplan for både etablering og løbende drift. Oplægget her har til formål at klæde dig på til netop at lægge en klar strategi og en realistisk indsatsplan for hvordan, I skal arbejde med leadscoring i din virksomhed.

Vi kommer derfor omkring følgende:

  • Hvilke overvejelser bør I gøre jer i virksomheden?
  • Hvilke opgaver ligger der i at få teori til virkelighed?
  • Hvilke ressourcer skal du bruge til at føre planerne ud i virkeligheden?
  • Hvilke fælder skal du undgå at falde i?

Oplægget har til formål at klæde dig på til at forstå og vurdere, om leadscoring er en metode, din virksomhed vil have gavn af – og om I er modne og villige til at arbejde seriøst med det. Men en klar strategi og indsatsplan, kan du lave en klar forventningsafstemning med dit bagland ift. hvad, der skal til for at virksomheden lykkes med indsatsen.

Du kommer hjem med:

  • En forståelse for den overordnede marketing strategi og hvad, der skal til for at arbejde seriøst med leadscoring
  • Et overblik over hvilke opgaver, du skal have eksekveret på for at gøre teori til virkelighed

Oplægget er for dig der:
Har det overordnede ansvar for marketing og salg i en B2B virksomhed. Dig, som overvejer at arbejde mere målrettet på leadgenerering for din virksomhed og som vil sikre en digital modning af leads, inden de videregives til salg. Jeg vil klæde dig på til at forstå, hvordan du kan lægge en strategi for virksomhedens marketing, der inkluderer leadgenerering og leadscoring – og hvordan du sikrer, at strategien bliver til virkelighed.

Oplægget er IKKE for dig der:
Arbejder med fingrene helt nede i maskinrummet. Det er altså IKKE et teknisk oplæg for specialisten. Selvom vi kommer ind på systemvalg, så holder vi os i det strategiske luftlag, og dykker ikke ned i ikke knapper og kode.

 

 

 

Målgruppe

B2B

Passer til ...

Mellemstore B2B virksomheder, der har ambitioner om at digitalisere salg og marketing. Du kan dog sagtens hente inspiration i oplægget hvis du arbejder i en enterprise virksomhed eller en mindre startup/scaleup.

Til dig der ...

CMO, CCO, CSO, Marketingchef, Marketing Manager, Salg- og Marketingchef,
Bonnie Groth Frølund

Bonnie Groth Frølund

Digital Forretningsudvikler

Bonnie er Digital Forretningsudvikler med speciale i online marketing, kommunikation og strategisk markedsføring. Hun står for rådgivning, strategi og projektstyring på kommunikations- og marketingprojekter for danske B2B-virksomheder. Bonnie fungerer desuden som ekstern rådgiver på en række vækstprojekter for danske virksomheder, blandt andet støttet af Erhvervshus Midtjylland.

Se mere om Bonnie Groth Frølund