Flyt din målgruppe med adfærdskampagner
Hvorfor virker dine kampagner ikke? Ja, det kan der være mange grunde til.
Du betragter sikkert dig selv som et menneske, der agerer og handler ud fra din sunde fornuft. Det er det, vi kalder rationel adfærd. Men du er langt mere styret af dine følelser, hvilket resulterer i, at du ofte træffer umiddelbare og instinktive valg. Og det gælder også din målgruppe.
Gennem de seneste år har vi fx set et skift fra informative kampagner til historiefortællende greb, der skaber en emotionel forbindelse til målgruppen. Vores hurtige, associative hjerner stiller sig nemlig ofte tilfredse med en god historie.
Med de rette virkemidler kan du trænge igennem lydmuren til din målgruppe og sikre, at de fanger dit budskab og handler på det. Men det kræver, at du kender den kontekst, din målgruppe træffer beslutninger i. Du får en introduktion til, hvad din målgruppes psykologiske begrænsninger betyder for din kampagne – og hvordan adfærdsgreb og storytelling kan gøre den lidt smartere.
Carina Lybek
Konsulent og tekstforfatterbro kombinerer kommunikation, organisationsudvikling og adfærdsdesign. Vi undersøger, hvordan vi kan få mennesker til at træffe de rigtige beslutninger, og vi designer løsninger og budskaber, der får det til at ske.
Carina Lybek er konsulent og brand manager i bro. Her rådgiver hun virksomheder om, hvordan de styrker deres brand og fortællinger om sig selv. Hun er særligt optaget af at udvikle koncepter og kampagner. Og så er hun ikke bange for at bruge retoriske eller visuelle greb for at overbevise målgruppen. Med i bagagen har hun flere års erfaring som kommunikationsansvarlig for et dansk FMCG-brand.