Når klassisk adfærdsdesign ikke er nok 2020
Hvad gør du, når det marked, du forsøger at sælge et produkt i, rammes af mæthed? Og hvad gør du, når du ikke længere kan benytte dig af et klassisk adfærdsprincip som scarcity, der gjorde dine salgsprocesser kortere end Kristi Himmelfartsferien? Du genfinder dig selv. Ikke på den selvhjælpsagtige måde, som ellers er uundgåelig, der hvor du køber bøger. Du hiver din strategi frem, pudser dit brand af og vender blikket indad. Og så finder du ud af, hvad der helt konkret adskiller dit produkt fra konkurrenternes. Du samler alle kræfter i huset på tværs af fagligheder, finurligheder og metoder.
I bro stødte vi ind i netop den udfordring. Efter flere år, hvor pladserne på vores uddannelse i adfærdsdesign blev solgt på få timer, oplevede vi pludselig et fald i interesse. Så hvad gjorde vi?
Vi samlede organisationen og bragte kommunikative elementer og adfærdsprincipper i spil for at komme længere frem i markedet – og tilbage til udsolgte hold. Alt sammen med afsæt i bros brand, værdier og viden på tværs af fagligheder. Og hvad det helt konkret betyder i praksis, får du svaret på til MarketingCamp.
Carina Lybek
Konsulent og tekstforfatterbro kombinerer kommunikation, organisationsudvikling og adfærdsdesign. Vi undersøger, hvordan vi kan få mennesker til at træffe de rigtige beslutninger, og vi designer løsninger og budskaber, der får det til at ske.
Carina Lybek er konsulent og brand manager i bro. Her rådgiver hun virksomheder om, hvordan de styrker deres brand og fortællinger om sig selv. Hun er særligt optaget af at udvikle koncepter og kampagner. Og så er hun ikke bange for at bruge retoriske eller visuelle greb for at overbevise målgruppen. Med i bagagen har hun flere års erfaring som kommunikationsansvarlig for et dansk FMCG-brand.